BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 19 Ogos 2009

Karangan Rangsangan Contoh 2

Lihat gambar di bawah dengan teliti.

Huraikan pendapat anda tentang punca-punca berlakunya kemalangan maut di jalan raya. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
[20 markah]

Akhir-akhir ini, isu kemalangan maut di jalan raya semakin membimbangkan masyarakat tempatan. Terdapat banyak punca yang menyebabkan perkara ini berlaku.

Antara punca kemalangan maut termasuklah sikap sesetengah pemandu tegar yang suka melanggar lampu isyarat. Ketidakpatuhan mereka ini menyebabkan kadar kemalangan maut kian meningkat.

Selanjutnya, ada pemandu yang menggunakan telefon bimbit atau mabuk ketika memandu kenderaan. Hal ini menyebabkan mereka kehilangan tumpuan sekali gus membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

Seterusnya, keadaan jalan raya yang tidak sempurna turut mengundang kemalangan maut. Sebagai tamsilnya, keadaan jalan raya yang sempit atau licin boleh membawa kecelakaan kepada pemandu yang tidak berwaspada di jalan raya.

Kesimpulannya, semua pengguna jalan raya seyogianya mematuhi peraturan lalu lintas kerana pemanduan yang berhemah boleh mengurangkan kadar kemalangan maut di Malaysia.

[121 patah perkataan]

0 ulasan: