BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 16 Februari 2010

GAMBAR JENIS RANGSANGAN 5


Tulis pendapat anda tentang punca-punca berlakunya kejadian pembuangan dan pembunuhan bayi. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


Belakangan ini, berita pembuangan dan pembunuhan bayi mendapat perhatian masyarakat setempat. Mengapakah perkara ini kian leluasa? Terdapat banyak punca berlakunya gejala negatif ini.

Satu daripada puncanya ialah kurangnya didikan agama dalam diri seseorang. Didikan agama yang sempurna mampu mengelakkan seseorang daripada melakukan perbuatan membuang dan membunuh bayi.

Seterusnya, bayi yang tidak berdosa dibuang kerana ibu bapa tidak mahu memeliharanya. Hal ini berlaku kerana bayi itu lahir daripada hubungan terlarang antara lelaki dengan perempuan.

Selain itu, bayi dibuang kerana ibu bayi tersebut berasa malu untuk berhadapan dengan keluarga dan cemuhan masyarakat. Tindakan mereka ini diibaratkan nasi sudah menjadi bubur.

Kesimpulannya, semua pihak seyogianya bekerjasama antara satu sama lain untuk membendung gejala negatif ini kerana bayi yang tidak berdosa itu merupakan titipan al-Khalik.

(121 patah perkataan)

0 ulasan: