BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 16 April 2009

Seminar Antarabangsa Bahasa Melayu dalam Komunikasi Era Globalisasi


Pada 1 hingga 3 Disember 2008, Encik Mohd. Nawi bin Abdullah (Guru Kanan Bahasa), Encik Nik Nor Ahmarizam bin Nik Ahmad (Munsyi Dewan), Muhamad Safwan bin Sarifbudin (Tingkatan 4 Al-Biruni), dan Aiman bin Hasnizul (Tingkatan 4 Ibnu Sina) telah mewakili SMK Dato’ Ahmad Maher ke Seminar Antarabangsa Bahasa Melayu dalam Komunikasi Era Globalisasi. Program kebahasaan antarabangsa ini merupakan anjuran Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur dengan kerjasama Persatuan Pendidik Bahasa Melayu Malaysia. Program keilmuan ini telah dilangsungkan dengan jayanya di Perpustakaan Negeri Terengganu lantaran kampus UMT dibanjiri bah besar ketika itu. Seminar ini mendapat sambutan yang menggalakkan para pencinta bahasa Melayu dari dalam dan luar negara seperti negara Thailand, Singapura, Indonesia, Jerman, dan Brunei Darussalam. Semua peserta menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi antara satu sama lain dan ini bertepatan dengan tema “Melestarikan Keunggulan Bahasa Melayu dalam Komunikasi Era Globalisasi”. Program sebegini amat signifikan dalam usaha kita mengizharkan bahasa Melayu sebagai bahasa antarabangsa sekali gus memperkasakan bahasa Melayu agar kita dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan bangsa maju di seantero dunia.
Dalam majlis perasmian seminar tersebut, YB Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Luar Negeri (era Perdana Menteri ke-5) dalam ucaptamanya telah menegur sikap segelintir masyarakat Malaysia yang begitu bangga tatkala mengungkapkan bahasa rojak, iaitu bahasa sekerat ular sekerat belut dalam urusan seharian. Penggunaan bahasa rojak dalam ranah formal atau tidak formal tidak boleh dibiarkan sewenang-wenangnya. Hal ini demikian kerana bahasa rojak begitu jelas merosakkan keunikan dan kegramatisan bahasa Melayu sebagai bahasa besar dan bahasa peradaban yang pernah menjadi bahasa lingua franca bagi rantau kepulauan Melayu di bawah kerajaan Sriwijaya sejak abad ke-7 Masihi. Kita seyogianya berasa bangga kerana pada zaman kesultanan Melayu dari sekitar abad ke-13 hingga abad ke-19, bahasa Melayu mencapai puncak kegemilangan sebagai bahasa tamadun Melayu, dengan menjadi bahasa pentadbiran, bahasa diplomasi, bahasa undang-undang, bahasa ilmu dan falsafah, bahasa perdagangan, bahasa ketatanegaraan dan bahasa sastera tinggi.
Menurut Profesor Madya Dr. Arndt Graf, bahasa Melayu yang merupakan bahasa rasmi negara Malaysia begitu indah dan menarik untuk dipelajari sekali gus mampu dilonjakkan sebagai bahasa antarabangsa. Beliau yang berasal dari negara Jerman, begitu fasih berbahasa Melayu dengan khalayak bahasa. Beliau turut membentangkan kertas kerjanya, iaitu “Pengantarabangsaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmiah”. Dalam hal ini, kita sebagai pengguna bahasa Melayu, bahasa ibunda yang dipelajari sejak lahir seyogianya tidak perlu mempertikaikan atau melecehkan keagungan bahasa Melayu kerana sudah terang lagi bersuluh perkara ini termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan negara. Perjuangan pemartabatan bahasa Melayu tidak pernah terhenti bahkan pihak Dewan Bahasa dan Pustaka senantiasa melaksanakan pelbagai program kebahasaan untuk mengembangkan bahasa Melayu ke peringkat antarabangsa.

0 ulasan: