BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 16 Ogos 2009

Karangan Rangsangan Contoh 1

Soalan Bahasa Melayu Kertas 2
Peperiksaan Percubaan PMR 2009

Lihat gambar di bawah dengan teliti.

Huraikan pendapat anda tentang kelebihan dan kekurangan tinggal di kampung. Panjang huraian anda hendaklah tidak lebih daripada 120 patah perkataan.
[20 markah]

Setiap insan menginginkan tempat tinggal yang selesa baik di kampung mahupun kota. Terdapat banyak kelebihan tinggal di kampung.

Antara kelebihan tinggal di kampung termasuklah suasana pagi di kampung begitu tenang berbanding dengan kehidupan di kota. Suasana kehidupan yang mendamaikan jiwa boleh mengurangkan tekanan masyarakat desa untuk menjalankan urusan seharian.

Selain itu, masyarakat kampung sentiasa mengamalkan kehidupan gotong-royong dalam komuniti mereka. Sebagai tamsilnya, mereka bekerjasama menjayakan majlis perkahwinan dan membersihkan tanah perkuburan.

Selanjutnya, antara kekurangan tinggal di kampung termasuklah kurangnya prasarana dan peluang pekerjaan untuk masyarakat desa. Sebagai contohnya, ketiadaan kemudahan kafe siber menyebabkan belia desa buta teknologi maklumat sekali gus mendorong mereka berhijrah ke kota.

Kesimpulannya, masyarakat kampung masih mengekalkan semangat bagai aur dengan tebing selain melestarikan sikap kesepaduan antara satu sama lain.

[123 patah perkataan]

0 ulasan: