BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 22 Ogos 2009

Anugerah Rabbulizzati Dikhianati

Bukit dan gunung merupakan anugerah al-Khalik kepada makhluk-Nya. Bukit dan gunung merupakan pasak bumi yang perlu dijaga dan bukannya dirosakkan apatah lagi digondolkan dengan sewenang-wenangnya. Kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang pada 6 Disember 2008, jam 4.00 pagi yang menimbuskan 14 buah banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama sebenarnya amaran Allah SWT kepada hamba-Nya agar kita tidak sekali-kali memusnahkan alam sekitar ini tanpa memikirkan impak pada masa akan datang. Bukit dan gunung digondolkan untuk tujuan pertanian, perumahan, perkilangan, atau pembinaan pejabat atau premis perniagaan. Bagaimanapun, penggondolan bukit yang tidak menitikberatkan aspek pengaliran air bawah tanah apatah lagi tujuan sebenar Allah SWT mengurniai hamba-Nya bukit dan gunung, lambat-bangat bakal mengundang marabahaya yang berpanjangan kepada manusia sekali gus kadar pemupusan spesies flora dan fauna juga meningkat.
Allah SWT berfirman dalam surah Al-Anbiya, ayat
وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ (21:31

"Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kukuh supaya bumi itu (tidak) goncang bersama mereka, dan telah Kami jadikan (pula) di bumi itu jalan-jalan yang luas, agar mereka mendapat petunjuk."


0 ulasan: